söndag 26 september 2010

Min typ brorsa


Författare: Johanna Lindbäck
Titel: Min typ brorsa
Sidor: 253
Förlag: Rabén & Sjögren

Du får följa med Nina och Daniel i deras liv som låtsas syskon. Som i alla dessa böcker har personerna problem inom vissa kategorier såsom skolan, vänskap och kärlek. När man i första kapitlet får läsa om hur de två låtsas syskonen kysser varandra tas man direkt in i historien och boken blir svår att släppa.

När Ninas mamma Marie berättar att de två ska fira nyår med hennes nya kille Tomas, tvär vägrar Nina att följa med. Hon ska ju vara med sina kompisar och den där snygge Fred. Men Nina övertalas och tillsammans tar hon och Marie tåget från Umeå upp till Luleå. Tomas har två söner, Daniel och Wille. Nina blev positivt överaskad när hon såg och träffade dem. Helgen kanske inte skulle bli så tråkigt ändå.

De hade en trevlig helg tillsammans och första veckan i augusti flyttade de samman alla fem i en lägenhet i Umeå. Till en början med kändes det konstigt för Nina och Daniel att bo ihop. Wille tyckte det var helt okej förutom att han hade behövt lämna kvar så mycket i Luleå. Hans flickvän, ishockeylaget, skolan...

Jag gillade verkligen den här boken. Den var lättläst, inte storstil-lättläst, utan enkel text, inga svåra ord-lättläst. Att läsa böcker som denna brukar jag inte uppskatta särskilt mycket, men denna var lite speciell. Jag tror det var det att vart annat kapitel var från en killes synvinkel (Daniels) och det gör den mindre tjejig. Den hade bra karaktärer och känslor så man levde sig in i historien. Jag förstår att det måste vara svårt att bli kär i sin låtsas brorsa. Faktiskt inte olagligt men det kanske inte är så lägligt ...

*Dööööö-gillar framsidan! Converse in my <3* okej, kollade precis extra noga och såg att de var fejk converse. Men i alla fall. Jag gillar framsidan ändå.....


4/5

btw. någon som vet varför jag inte kan ändra färg på texten? Jag markerar, väljer en annan färg och vips bli det den färgen. Men sen när jag kolla i förhandsgranskningen visa den inte. Trycker jag på Redigera HTML och sedan trycker tillbaka till Skriv är färgen försvunnen......

anyone know why??

3 kommentarer:

  1. SVAR: Hemligheten?? Ja, det du :P Det får bli min hemlis tills jag gör en videoinlägg om det antar jag :D Nä men jag har en nagelpensel jag använder mig av. Köp en smal, smal pensel så har du en nagelpensel :P
    Amerikanflaggorna gjorde jag på mindre än en timme tror jag :D

    SvaraRadera
  2. SVAR: Jag rengör med nagelborttagare. Vattnen är hopplöst

    SvaraRadera
  3. En riktigt fin bok av Johanna Lindbäck!
    Delar nog etta platsen tillsammans med "Tänk om det där är jag", läst den? Länkar vår recension på den (med en liten intervju), för den är Hel-Grejt ;)

    http://tonarsboken.blogspot.com/2009/09/bloggturne-tank-om-det-dar-ar-jag.html

    SvaraRadera