lördag 13 november 2010

Hans majestäts drake - Naomi Novik



Författare: Naomi Novik
Titel: Hans majestäts drake
Serie: Temeraire, bok 1
Sidor: 334
Förlag: Bonnier Carlsen


Hans majestäts drake utspelar sig under Napoleonkriget i England och runt omkring.
William Laurence är kapten på HMS (Hans majestäts skepp) Reliant. När de tar över ett franskt skepp och finner deras värdefulla last, förändras Laurences liv drastiskt. De har nämligen funnit ett drakägg, och någon vanlig art är det inte. Temeraire, som Laurence döper draken till, är en väldigt ovanlig drake.
Tillsammans tränas de upp så de kan delta i kriget.


När jag började läsa HMD i somras kändes det som att jag kunde läsa ut den på två dagar. Det blev inte riktigt så... Början var väldigt spännade. Man drogs direkt in i handlingen och man fick lära känna personerna. Men ca 80 sidor in i boken, när de kommit fram till där de skulle tränas, började det sega öka...
När jag plockade upp boken igen för någon vecka sedan var det bara för att jag inte gillar halvlästa böcker som står i hyllan, men jag insåg att boken faktiskt är bra när man väl kommit förbi det sega partiet.


Betyg: 3/5

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig. Boken började och slutade spännande och bra. Men det var alldeles för segt däremellan.

    SvaraRadera
  2. Får se om det är som du säger. Jag har läst ungefär 2 kapitel och det är ganska spännande:P

    SvaraRadera