tisdag 8 januari 2013

Warm Bodies



Författare: Isaac Marion
Titel: Warm Bodies
Svensk titel: Varma kroppar
Sidor: 239
Utgivningsår: 2010
Förlag: Vintage Books

'R' is a zombie. He has no name, no memories and no pulse, but he has dreams. He is a little different from his fellow Dead.

Amongst the ruins of a abandoned city, R meets a girl. Her name is Julie and she is the opposite of everything he knows - warm and bright and very much alive, she is a vlast of colour in a dreary grey landscape. For reasons he can't understand, R chooses to save Julie instead of eating her, and a tense yet strangely tender relationship begins.


This has never happened before. It breaks the rules and defies logic, but R is no longer content with life in the grave. He wants to breathe again, he wants to live, and Julie wants to help him. But their grim, rotting world won't be changed without a fight...


Oj, oj, vilken bok!


När denna bok var ny och typ alla bokbloggare läste den tyckte jag att den lät intressant, men den var inte mer än en "jag-köper-nog-den-så-småning-om-bok". Men när jag såg trailern till filmatiseringen av boken föll jag fullständigt för den och satte Warm Bodies högst upp på önskelistan nu till jul. Jag har en speciell kärlek till zombies; zombiefilmer går alltid hem hos mig! Detta var dock bara min andra bok som handlade om zombies, men det funkar ju lia brau!

Jag älskar att man för en gångs skull får följa en zombies liv. Inte bara höra från människor hur hemska zombiesarna (zombierna? ... the zombies) är. Jag älskar det faktum att zombiesarna gifter sig och bildar familjer! Och att de sedan följer sina barn till deras första dag i skolan! Jag menar hallå! Är det inte bara helt underbart!?

Efter det att R har räddat Julie gömmer han henne i sitt flygplan hemma vid flygplatsen där zombiesarna håller till. Och när de två spenderar tid tillsammans där i planet finner man några av mina favoritdelar i boken. Man får läsa hur Julie försöker vänja sig vid tanken att R faktiskt är en zombie och inte levande; vilket leder till några underhållande konversationer. Kan även säga att de sidor när de letar efter mat till Julie är väldigt amusing! Just saying!

Som ni kanske har märkt gillar jag den här boken väldigt mycket! Och det faktumet att den innehåller många bra citat (inte med John Green-kvalitet, men ändå!) höjer den ännu mer! Här är ett exempel:

"It's one of the perks of being Dead, another thing we don't have to worry about any more.
Beards, hair, toenails... no more fighting biology. Our wild bodies have finally been tamed."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar