tisdag 25 juni 2013

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald

Författare: F. Scott Fitzgerald
Titel: The Great Gatsby
Sidor: 188
Utgivning: 1926 (denna utgåva 1982)
Förlag: Penguin Books

No one ever knew who Gatsby was.

Some said he had been a German spy, others that he was related to one of Europe's royal families. Nearly everyone took advantage of his fabulous hospitality. And it was fabulous. In his superb Long Island home he gave the most amazing parties, and not the least remarkable thing about them was that few people could recognize their host. He seemed to be a man without background, without history; whose eyes were always searching through the glitter and razzamatazz for something... someone?

De flesta vet nog att filmatiseringen av denna bok går på bio just nu. Det var just av den anledningen jag tog upp den här boken. Jag ska nämligen se den på bio senare idag, men då jag ville ha ett hum om vad den handlade om, skummade jag snabbt igenom boken innan.

Då jag bara skummade igenom läste jag inte "på djupet". Jag hoppade i princip över tillbakablickarna som antagligen gett mer tyngd till karaktärerna. Någon direkt kontakt med personen fick då aldrig, vilket gjorde att jag inte riktigt kom in i historian.

Betyget jag gav på Goodreads (2/5) kan vara orättvist då jag inte riktigt gav den en ärlig chans. Får se om jag orkar ge mig på den igen någon annan gång...

______________________________________________________________________________

Texten ovan skrev jag igår, innan jag såg filmen. Efteråt, måste jag säga, att historien och karaktärerna verkligen växte jämfört med när jag läste skummade igenom boken. Jag är faktiskt intresserad av att läsa boken igen!

Jag blev förvånad över hur bra filmen följde boken (utifrån så mycket jag kom ihåg). Dialogerna, händelserna och hur personerna agerade! Nä, den här filmen gillade jag verkligen! 2h och 22min flög förbi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar