lördag 5 mars 2011

Filmtips

I Rymden Finns Inga Känslor




Simon (Bill Skarsgård) har Asbergers och gillar inte när folk rör honom. När något inte stämmer flyr han världen genom att stänga in sig i en tunna. Hans föräldrar står inte ut längre och Simon får flytta till sin bror Sam (Martin Wallström) och hans flickvän Frida (Sofie Hamilton). Frida har svårt att anpassa sig till Simons vanor, t ex att han bara kan äta mat som är runt och att han, varje torsdag, ska kolla på samma film. Till slut ger hon upp och lämnar Sam. Allt förändras vilket Simon inte gillar och han tar till sig uppgiften att skaffa "en annan jävla" tjej till Sam. Det är här Jennifer (Cecilia Forss) kommer in.

Filmen är underbar enligt mig och alla andra (nästan). Jag känner ingen och har inte hört talas om en enda som inte gillar denna film. Alla skådespelare är kanonbra och spelar sina roller på bästa sätt. Skrattar man inte under denna film har man inget hjärta, för oj vad svårt det är att hålla sig för skratt.

Speltid: 85 min
Betyg: 10/10
Release: 2010
_______________________________________________________________________________


Fish Tank




Mia (Katie Jarvis) är femton år och har blivit utkickad från skolan. Hon spenderar nu sina dagar med att dansa ensam till hög musik. Hon går till en tom lägenhet, hur hon har tillgång till den förtäljer inte, men det ger henne en chans att fly undan världen. En dag träffar hon hennes mammas nya pojkvän Connor (Michael Fassbender) och hennes liv ändras drastiskt.


Fish Tank är inte den typ av film jag brukar se, men jag gillade den. Den visar hur svårt det kan vara för en tonåring som inte har hittat rätt. Bra skådespeleri och bra manus. Helt klart värdig att se.


Speltid: 123 min
Betyg: 7/10
Release: 2009
_______________________________________________________________________________


Black Swan




Nina (Natalie Portman) är en överambitiös ballerina som passar perfekt som den "vita svanen" i den nya uppsättning av Svansjön. Problemet är att hon inte har det som krävs för att spela den "svarta svanen". Anledningen är att hon är alldeles för noga, att hon kan inte riktigt släppa loss. Men när Nina ändå får rollen börjar hennes kamp mot att besegra hennes rädsla för att ge allt och bli den perfekta svanen. Men hon får för sig att Lily (Mila Kunis) är ute efter henne, att hon vill ha hennes roll. Hon blir paranoid och hallucinerar vilket leder till att hon inte är säker på vad som händer på riktigt och vad som är på låtsas.


En stark, rörande och hemsk film om hur svårt, stressigt och krävande det är att vara ett proffs med många konkurrenter. Man kan riktigt lida med Nina i många situationer.
Att Natalie Portman fick en Oscars för sin roll som Nina är inte chockerande, hon gjorde det gallant!


Speltid: 108 min
Betyg: 8/10
Release: 2010

1 kommentar:

  1. Har också sett I rymden finns inga känslor och jag håller med dig. Riktigt bra med superbra skådisar. Roligt var det också.

    Svar: Jag kommer läsa klart Skämmarserien, någon gång. Jag har läst bok 1-2 och tyckte att de var bra, men inte så mycket mer än så :P

    SvaraRadera